W przestrzeni Internetu nie jesteś sam. Ma to zarówno jasne, jak i ciemne strony. Z jednej, jest wielu użytkowników, którzy należą do Twojej grupy docelowej, a z drugiej, trudno przebić się przez coraz większą konkurencję. Sposobem na to jest pozycjonowanie.

Spis treści:

Wiele osób dostrzega w internetowej sprzedaży swoją szansę na dochodowy biznes. E-commerce notuje ostatnio zdecydowany wzrost zainteresowania przedsiębiorców, którzy nie dysponują zbyt wielkim budżetem. Co im można doradzić? Póki są na początku drogi powinni zadbać o jak najlepszą optymalizację swojej strony. Na rynku dostępne jest zarówno darmowe oprogramowanie sklepów internetowych, jak i takie, za które trzeba zapłacić. Z jakiego najlepiej korzystać? Ja doradzam płatne, z gwarancją i supportem. Pomoc techniczna jest ważna szczególnie na początku. Dobre rozpoznanie panelu administracyjnego i opcji, które otrzymujemy to klucz do skutecznego zarządzania. Zaznaczmy, że jednym z celów oprogramownia jest zautomatyzowanie procesu sprzedaży. Gwarancja daje bezpieczeństwo, że mamy do czynienia z firmą godną zaufania.

Wróćmy jednak do optymalizacji. To pierwszy krok na drodze do skutecznego pozycjonowania. Choć te pojęcia są ze sobą nierozerwalnie związane, to jednak optymalizacji nie powinno się określać mianem pozycjonowania. Optymalizacja sklepów internetowych to przede wszystkim działania podejmowane jedynie w obrębie witryny sklepu. Można do nich zaliczyć m.in. treść umieszczaną na stronie, a także spójne odnośniki pomiędzy zawartymi na niej treściami (chodzi o tzw. wewnętrzne linkowanie). Natomiast pozycjonowanie to czynności zewnętrzne, mające doprowadzić do tego, że strona sklepu znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Do nich można zaliczyć aktywność na internetowych forach, w mediach społecznościowych, reklamę w serwisach branżowych i wszelkiego rodzaju systemy afiliacyjne.

Miej na uwadze użytkownika

Tak naprawdę doskonalenie sklepu internetowego pod algorytm wyszukiwarki powinno się odbywać już na etapie prac programistycznych. Przystępując do tworzenia kontentu, miejmy jednak na względzie przede wszystkim naszego potencjalnego klienta. Trzeba „wejść w jego skórę”, żeby rozpoznać, jakiego produktu potrzebuje. Nie chodzi tylko o opis parametrów przedmiotów, którymi handlujemy. Jeśli planujemy czerpać dochód z asortymentu, który trudno sprzedaje się „na odległość”, musimy odpowiednio przygotować treść naszej oferty. Dotyczy to w szczególności ubrań. Profesjonalne zdjęcia zgrabnych modelek nie odpowiedzą każdej klientce na pytanie, czy konkretna część garderoby okaże się dla niej dobrze dobrana. Ubranie musi być dostosowane do figury. Takie zakupy mogą okazać się rozczarowaniem i zakończyć zwrotem lub wymianą towaru. Nie narażajmy naszej działalności gospodarczej na takie sytuacje.

Co robić? Przykładem niech będzie wspomniana wcześniej odzież. Postarajmy się zadbać o to, by stworzyć warunki jak najbardziej zbliżone do bezpośredniej sprzedaży. Ponieważ kobiety lubią czuć się wyjątkowo, zadbajmy o odpowiednią prezentację, ale także opis asortymentu. O ile zakładki produktów nie mogą być przeładowane treścią – tu liczą się najważniejsze cechy i parametry produktów – o tyle dobrym rozwiązaniem jest odesłanie użytkownika do treści, która znajduje się na osobnej podstronie. Może okazać się to trafnym pomysłem w sytuacji, kiedy trudno podjąć decyzję co do zakupu ubrania „na odległość”. Możemy umieścić tam podpowiedzi dotyczące tego, w jaki sposób dobrać odzież. Decydując się na umieszczenie takich treści, postarajmy się zrobić to dobrze, z myślą o satysfakcji użytkownika. Jego zadowolenie będzie miało wpływ na to, czy zdecyduje się zaufać nam jako sprzedawcom.

Co warto umieścić w poradniku dla klientów e-sklepu z odzieżą?

  1. Szerszy opis dotyczący właściwości materiałów, z których wykonano odzież, np. czy są przewiewne, nieprzemakalne itp.
  2. Informacja czy materiały są wykonane z naturalnych czy syntetycznych włókien.
  3. Porady dotyczące właściwego doboru krojów do kształtu figury.
  4. Możliwość tworzenia zestawów ubrań (podpowiedzi, jak łączyć ze sobą konkretne produkty).
  5. Dobór odpowiednich kolorów do typu urody.
  6. Nie może zabraknąć aktualizowanych na bieżąco trendów w modzie.

Może się to wydawać bardzo angażujące i pewnie będzie wymagało niemałego nakładu pracy. Jednak te pomysły na umieszczenie dobrego jakościowo kontentu na stronie mogą się okazać kluczem do dobrego wypozycjonowania sklepu. Cała treść, która znajdzie się na stronie może się okazać drogą, która zaprowadzi konsumenta na Twoją witrynę. Wiele kobiet szuka modowych porad właśnie w Internecie. Zdjęcia z wybiegów inspirują, ale nie zastąpią porad, na co zwrócić uwagę, wybierając odpowiedni strój.

Posłużyliśmy się przykładem branży odzieżowej, żeby pobudzić kreatywność przyszłych i obecnych właścicieli sklepów internetowych. Osobom, które prowadzą e-sprzedaż – niezależnie w jakim sektorze – powinno szczególnie zależeć na zdobyciu zaufania potencjalnych klientów. Kupując produkt, konsumenci muszą mieć pewność, że nie będzie problemów z ewentualnym zwrotem. To przede wszystkim w naszym interesie powinno być uniknięcie takich sytuacji.

Opisy bez kopiowania

Zapewniam, lepiej poświęcić trochę czasu na krótki, ale oryginalny opis każdego produktu, niż umieścić na stronie tzw. duplicate content. Publikacja skopiowanego tekstu to niestety duży błąd, który skutkuje tym, że algorytm wyszukiwarki obniża ranking strony. Jeśli jednak stworzymy własną treść uwzględniającą niezbędne szczegóły charakteryzujące każdy produkt, to prawdopodobnie nasza witryna zostanie nagrodzona lepszą pozycją na liście wyszukiwania. Tak działa ten mechanizm. Oczywiście, jeśli sami nie czujemy się na siłach, najlepiej zlecić napisanie treści kompetentnym osobom. Mogą w tym brać udział zarówno pozycjonerzy, jak i poloniści, którzy poprawnie stworzą tekst (algorytm wyszukiwarki został ostatnio zmieniony w taki sposób, aby analizować treści również pod kątem poprawności językowej). Ma to i ten walor, że dobrze sformułowane teksty czyta się znacznie lepiej. Chodzi więc o to, żeby umieścić odpowiednie słowa kluczowe, a jednocześnie opublikować teksty bez błędów, które czytelnik będzie mógł swobodnie przeczytać.

Jaki wpływ na pozycjonowanie ma oprogramowanie sklepu?

Wszystkie powyższe czynności jak najbardziej zbliżają nas do osiągnięcia dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania. Niestety nie każdy sklep od strony kodu wygląda tak samo. Oczywiście nie będąc specjalistami w programowaniu, nie jesteśmy w stanie tego właściwie ocenić. Jednak dysponując panelem administracyjnym, możemy uzupełniać treść z pożytkiem dla pozycjonowania.

Może się zdarzyć, że oprogramowanie, z którego korzystamy nie stwarza nam zbyt wielkiego pola do popisu, jeśli chodzi o optymalizację. Wtedy, nawet jeśli stworzymy oryginalne opisy, nie będziemy mieli wpływu na to, w jaki sposób potraktuje je algorytm wyszukiwarki i czy znajdziemy się na dogodnym miejscu listy wyszukiwania. Co wtedy? Ostatnio aktualizowane oprogramowanie sklepu AptusShop (wersja 6.4) zostało wyposażone w narzędzia SEO, które mają to ułatwić. Dotarcie zainteresowanych użytkowników do naszej oferty produktów może w znaczny sposób ułatwić automatyczne generowanie przyjaznych pozycjonowaniu linków.

Oto konkretne narzędzia ułatwiające optymalizację w AptusShop:

  • opcja ręcznego definiowania meta tagów dla grup towarowych i promocji;

  • łatwe eksportowanie meta tagów do pliku CSV, a następnie importowanie ich po dokonaniu przeróbek w arkuszu kalkulacyjnym;

  • automatycznie generowane linki w zdjęciach – dzięki nim każda fotografia, którą przypiszemy do produktu, ma nazwę pochodzącą od nazwy produktu. Ułatwia to pozycjonowanie, bo taki obrazek również jest brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarek

Podane funkcjonalności pozwalają nie tylko z dobrym skutkiem walczyć o jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także stworzyć wartościową treść – dla użytkowników, którzy zdecydują się odwiedzić nasz sklep – może to być wartościowe źródło informacji. To pozwoli im spojrzeć na nas z większym zaufaniem. Badania pokazują, że konsumenci coraz częściej decydują się na zrobienie zakupów przez Internet.