Coraz więcej mikroprzedsiębiorstw decyduje się na założenie własnego sklepu internetowego. Czy to naprawdę opłacalne? Statystyki opublikowane przez Rzeczpospolitą wskazują, że strony e-commerce odwiedza 80% użytkowników internetu. Zobacz na co zwrócić uwagę, by nie popełnić błędu! Dlaczego tak wiele czasu zajmuje nam podejmowanie decyzji o założeniu własnej działalności? Jedną z najczęstszych przyczyn jest budżet. Niewielu przyszłych przedsiębiorców wie skąd pozyskać fundusze oraz jak rozplanować budżet na działalność e-commerce.
Skąd wziąć pieniądze?
Prosta zasada inwestowania mówi: żeby wyjąć z działalności jakieś zyski, trzeba najpierw zainwestować: czas, zaangażowanie, środki finansowe. Budżet nie musi być bardzo wysoki, ale realnie rzecz biorąc musimy zainwestować co najmniej kilka tysięcy złotych. Tą sumę będą obejmowały wydatki związane z oprogramowaniem, zakupem towaru (albo zastosowaniu innego modelu magazynowania i dystrybucji), środki do promowania sklepu, i inne. Jest kilka źródeł, z których możemy sfinansować własną działalność, nie licząc zaangażowania własnych środków, są to pożyczka lub kredyt w banku albo dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Tanie oprogramowanie?
Jeśli poważnie myślimy o założeniu własnej działalności gospodarczej, nie kierujmy się wyłącznie ceną. Oszczędzajmy raczej na tych funkcjonalnościach, które na początku nie są niezbędne. W trakcie rozwoju firmy będziemy bardziej świadomi, w jakim kierunku może rozwijać się internetowa sprzedaż. Nie wszystko przecież da się od początku zaplanować. Przed uruchomieniem sklepu musimy się upewnić, że jest wyposażony w najważniejsze funkcjonalności i umożliwia wygodne i bezawaryjne dokonywanie zakupów. Podobnie jest z serwerem. Firma, która oferuje usługi hostingowe, powinna stale kontrolować jego działanie. Musi natychmiast reagować na ewentualne usterki.
Promocja sklepu i SEO
Mamy do dyspozycji sporo form promowania naszego sklepu na rynku e-commerce. Ponieważ jest to działalność internetowa, jako pierwsze trzeba wymienić zabiegi pozycjonujące naszą stronę w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Są to działania podejmowane zarówno w obrębie sprzedażowej witryny (treść i kod sklepu), jak i te, które podejmujemy na zewnątrz (aktywność na internetowych forach dyskusyjnych, reklama, płatne linki, itp.). Ważną rolę odgrywa unikalna i dobrej jakości treść na stronie – teksty, infografiki, tabele statystyczne, pliki video. Jak ogłosił Google, od 21 kwietnia sklepy, które nie są wykonane w technologii RWD, czyli zaprojektowane z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych, będą zajmowały niższe pozycje w wynikach wyszukiwania urządzeń przenośnych.
Regulamin i kwestie prawne
Niestety Unia Europejska nie oszczędza przedsiębiorców. Prawo konsumenckie, które weszło w życie 25 grudnia 2014 r. wywołało zaniepokojenie osób prowadzących działalność gospodarczą, szczególnie w skali mikro. Ustawa nałożyła jeszcze więcej obowiązków, o których muszą pamiętać przedsiębiorcy. To na nich spoczywa teraz informowanie użytkowników na temat warunków transakcji. Wydłużenie czasu, w którym klienci mogą dokonać zwrotu towaru i doprecyzowanie komunikatu na przycisku służącym do składania zamówienia (obowiązek zapłaty) wielu przedsiębiorcom wydają się po prostu zbędne. To co jeszcze niedawno było oczywiste, dziś jest precyzyjnie zapisane w prawie i egzekwowane.
Podsumowanie
Jeśli dysponujesz odpowiednim budżetem i wszystkie te rady już kiedyś słyszałeś lub o nich czytałeś, nie przejmuj się, zawsze jest coś, co można poprawić. Poza tym pieniądze w biznesie to nie wszystko. Bardzo istotna, jeśli nie najważniejsza jest pasja, która zawsze najlepiej motywuje do działania.
Urszula W.
Urszula reprezentuje firmę Aptus.pl, twórcę oprogramowania sklepów internetowych, w której odpowiada za marketing. Swoimi doświadczeniami stara się dzielić z czytelnikami serwisów związanych z e-commerce. W wolnym czasie pochłonięta zgłębianiem nauk humanistycznych.