Obserwując obecne trendy w prowadzeniu działań internetowych, wyraźnie możemy zauważyć wzrost zapotrzebowania na wszelakiego rodzaju treści. Poczynając od słabszej jakości opisów umieszczanych na internetowych katalogach stron, a kończąc na wysokiej jakości artykułach pisanych przez ekspertów danej dziedziny. Wiele firm stawia dziś na content marketing, czyli tworzenie wartościowych i angażujących treści dla swojej grupy odbiorców.
SEO copywriting – pisanie tekstów na zamówienie
W ubiegłych latach znaczna część zapotrzebowania na pisanie tekstów wykorzystywanych w SEO były zaspokajane przez kopiowanie, mieszanie oraz synonimizowanie jednego tekstu na dziesiątki, setki, a nawet tysiące sztuk. Koszt utworzenia wielu tekstów był niski, a czas bardzo krótki dzięki specjalnie stworzonym oprogramowaniom. Dzięki tym zabiegom tekst zsynonimozowany mógł wydawać się bardzo unikalnym (jeżeli był logicznie spójny), a SEO copywriting był na niższym poziomie niż dziś.
Ze względu na zbyt dużą skalę tego procederu, inżynierowie Google udoskonalili swój algorytm rankujący witryny. Wypuszczono aktualizację Panda, która była odpowiedzialna za obniżenie wartości lub ukaranie stron wykorzystujących kopie lub mało unikalne treści. Wraz z wprowadzeniem tych zmian, Internet pochłania obecnie ogromne ilości nowo tworzonych treści pisanych. Oczywiście są jeszcze osoby wykorzystujące stare sposoby z sukcesem, jednak nie jest to już tak duża skala jak kilka lat wstecz.
Poprawione: W związku z wymuszonymi aktualizacjami ostatnich lat przez najpopularniejszą wyszukiwarkę, na wszystkich została narzucona dyrektywa tworzenia „unikalnej” treści. Osobiście nie uważam, że „unikalna” treść musi być wielkim dziełem literackim, ale raczej logicznym tekstem, który nie występuje jeszcze w zaindeksowanych zasobach danej wyszukiwarki. Aby sprawdzić unikalność tekstu, możemy zastosować prosty trik – wkleić cały tekst lub jego fragment w pole wyszukiwarki. Im więcej wyników otrzymamy, tym mniej unikalny jest nasz tekst.
Osobiście preferuję stałą współpracę ze sprawdzonymi ludźmi. Jednak są takie dni podczas których trzeba skorzystać z zewnętrznych zasobów ludzkich. Powodów może być wiele np.: ograniczona ilość czasu wewnętrznych ludzi, nieopłacalność, zbyt duże kwalifikacje naszych współpracowników lub brak wiedzy eksperckiej o danym zagadnieniu. W zależności od charakteru oraz celu tekstu jaki chcemy pozyskać. Musimy znaleźć odpowiednią osobę do danego zadania.
Tak jak w wielu dziedzinach, tak i tutaj znajdziemy duże różnice pomiędzy jednym copywriterem, a drugim. Przykładowo próbując zamówić opis 500 znaków na katalog stron, nie będziemy potrzebowali wysoko wykwalifikowanego pracownika, a osoby będącej raczej typowym „rzemieślnikiem”, znającym podstawowe zasady. Koszty tworzenia takich tekstów muszą być proporcjonalne do zwrotu z inwestycji, z uwzględnieniem charakteru strony, na której zamieścimy tekst.
Gdzie kupić artykuł tematyczny lub tekst SEO?
Na dzień dzisiejszy branża SEO generuje jeden z największych popytów na treści komercyjne wykorzystywane w internecie, ze względu na ich różnorodny cel. Możemy podzielić teksty na takie, które zostaną zamieszczone przykładowo w katalogach, na forach, blogach, zapleczach, portalach i innych mediach internetowych. W zależności od charakteru oraz jakości strony, tekst będzie wymagał odpowiedniego doboru pracownika.
Schodząc na coraz niższe poziomy strategii link buildingu, nie wymagamy takiej samej jakości tekstu. Zamieszczając tekst na stronie stworzonej wyłącznie dla robotów, nie potrzebujemy wybitnego dzieła. Nikt nie będzie miał okazji zapoznać się z zawartością witryny. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku, gdy chcemy zlecić porządny artykuł na zamówienie – wtedy potrzebujemy już osoby posiadającej wysoki poziom umiejętności.
Gdy na przykład sam szukałem copywriterów tradycyjnymi sposobami, tj. poprzez ogłoszenia na portalach, forach lub mediach społecznościowych, straciłem wiele czasu. Otrzymywałem wiadomości od osób z różnymi kwalifikacjami, co wymagało przesiewania i klasyfikowania, a to pochłaniało większość czasu pracy. Zachęcony przez twórców nowej platformy, postanowiłem przetestować giełdę zrzeszającą copywriterów i zleceniodawców. -> www.goodcontent.pl
Pierwsze logowanie do panelu oraz złożenie zamówienia:
GoodContent to platforma, na której można zarejestrować się jako zleceniodawca lub copywriter. Uważam, że dla copywriterów, którzy szukają dodatkowych zleceń lub dla osób, które chcą znaleźć pracę przez internet, jest to jedna z bardziej sensownych propozycji. Ja sam szukając tekstów, skorzystałem z opcji zleceniodawcy. Postanowiłem wykorzystać szeroki wachlarz copywriterów. W związku z tym ustawiłem zlecenia od skrajnie taniego copywritingu SEO do dużo droższych za artykuł tematyczny. Chciałbym aby moje działania były transparentne, więc udostępniam wszystkie zamówione artykuły SEO.
Na początek zależało mi na sprawdzeniu jakości tekstów, terminie wykonania zlecenia, procesie zamówienia oraz rzetelność samej platformy. Pierwsze teksty oraz artykuł na zamówienie, postanowiłem zlecić o doskonale bliskiej tematyce osób zebranych na giełdzie. Chciałem dać możliwość zaprezentowania swojego kunsztu w pisaniu tekstów o własnej pracy.
Jeśli do tej pory baliście się zamawiać teksty na tego typu platformach, teraz będziecie mogli zapoznać się z dokładną jakością oraz ceną za dany tekst. Wcześniej tylko sprawdziłem na grupach oraz forach jakie teksty mają obecnie największe zapotrzebowanie. Ocenę pozostawiam Wam:
1. Tekst SEO do katalogu: min. 500 znaków ze spacjami (wszystkie ceny w brutto)
Moja cena wywoławcza: 0,61 (ostatecznie wynegocjowana na 1 zł). Chęć wzięcia udziału w zleceniu zgłosiły trzy osoby, z czego dwie zgodziły się zrobić tekst za wyższą stawkę, a jedna za ustaloną przeze mnie. Tekst napisany w ustalonym przeze mnie terminie (24 h od momentu wybrania osoby).
Otrzymany tekst:
Prowadzenie firmy to działalność szeroka, rozbudowana i związana z wieloma różnorodnymi zagadnieniami. Trzeba dopilnować kilu różnych elementów, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu.
Jeżeli sukces ma dla ciebie znaczenie i szukasz informacji, które mają cię do niego doprowadzić, to bardzo dobrze trafiłeś. Znajdziesz u nas wszelkie, niezbędne informacje, potrzebne do prowadzenia biznesu i e – biznesu. Dzięki nam twoja firma wypłynie na szerokie wody i podbije rynek, na którym chcesz pracować. Znajdziesz tu wszelkie najważniejsze informacje na wysokim poziomie merytorycznym.
2. Tekst SEO do katalogu: min. 500 zzs
Moja cena wywoławcza: 1,5 zł (cena zlecenia taka sama). Dziesięć osób chętnych do zlecenia. Tekst niestety przez pierwszą wybraną osobę nie został napisany w 24h, dlatego wybrałem dodatkowo drugą. Drugi copywriter dostarczył tekst w kilka godzin po akceptacji. Słowo kluczowe: pisanie tekstów SEO.
Tekst copywritera nr 1:
Popularność wielu stron internetowych jest zależna od jakości treści, która się na niej pojawia. Duże znaczenie odgrywa jeszcze jej promocja na wielu stronach katalogowych, blogach, serwisach i portalach społecznościowych. W tym celu dobywa się właściwe Pisanie tekstów Seo. Są to tak zwane teksty pozycjonujące. Sprawiają, że strona www jest o wiele lepiej oceniana przez wyszukiwarki internetowe, jak Google czy wiele innych. Wtedy internautom łatwiej jest wyszukać taką stronę na podstawie odpowiednich słów kluczowych, na które była pozycjonowana. Im więcej takich unikalnych tekstów seo nawiązujących do naszej strony, tym staje się ona coraz bardziej popularna. Pojawia się na niej większa ilość internautów, która jest zainteresowana jej tematką, jak i poszczególnymi usługami.
Tekst copywritera nr 2:
Zapotrzebowanie na usługi pozycjonowania wzrasta wraz z rozwojem sieci internetowej. Nie tylko osoby, które pomagają osiągnąć wysoką pozycję, stronom firmowym w wyszukiwarce Google, korzystają na ekspansji biznesu w internecie. Kolejną grupą, która czerpie profity z obecnego wzrostu są copywriterzy.
Copywriterzy pilnie poszukiwani
Pisanie tekstów SEO oraz artykułów specjalistycznych staje się nieodłącznym elementem skutecznego pozycjonowania. To wszystko dzieje się przez wprowadzone zmiany w ocenie jakości danej strony przez najpopularniejszą na świecie wyszukiwarkę.
3. Artykuł zapleczowy: min. 1 000 zzs
Moja cena wywoławcza 2 zł (cena zlecenia 1,85 zł). Czternaście złożonych propozycji ofertowych. Tekst wykonany w terminie (24h). Słowo kluczowe: pisanie artykułów
Otrzymany tekst:
Czy zastanawiałeś się kiedyś jak może wyglądać połączenie wakacji z pracą ? Wbrew pozorom nie musi to oznaczać stacjonowania przy laptopie i firmowej komórce. Nadal możesz pływać w błękitnej lagunie, próbować miejscowych przysmaków i chłonąc folklor. Jak ? Taką możliwość daje Ci pisanie artykułów.
Wyobraź sobie, że zdjęcia zrobione podczas urlopu nie muszą trafić do albumu wyciąganego z szuflady tylko na święta, a wspomnienia mogą być czymś więcej niż fajnymi anegdotami opowiadanymi podczas spotkań ze znajomymi. Odpowiednie ubranie ich w słowa i opublikowanie w magazynie o podróżach stworzy niesamowitą pamiątkę, na której dodatkowo zarobisz. Taki scenariusz możesz stworzyć tak naprawdę do każdego wydarzenia wartego opisania, jak mecz o awans do ligi Twojej ulubionej drużyny czy niecodzienny wieczór w operze. Przeczytanie w czasopiśmie tekstu swojego autorstwa daje niesamowitą satysfakcję
Może warto, więc poćwiczyć formułowanie wypowiedzi w formie pisemnej i potraktować pisanie artykułów jak pełnoetatowy sposób na życie ?
4. Tekst SEO: min. 500 zzs
Moja cena wywoławcza 5 zł (Wybrany wykonawca z ofertą za 3,5 zł). Siedemnaście złożonych ofert. Tekst wykonany w terminie (24h). Słowo kluczowe: copywriting
Otrzymany tekst:
Billboardy mijane podczas jazdy do pracy potrafią niekiedy na długo zapaść w pamięć, a to wszystko za sprawą chwytliwego hasła reklamowego. Niewiele osób jednak wie, że odpowiada za to copywriting dziedzina branży reklamowej.
Copywriterzy to osoby niezwykle kreatywne, doskonale znające potrzeby konsumenta i potrafiące przygotować scenariusz do spotu reklamowe w taki sposób, aby zachęcił on do kupna reklamowego produktu lub usługi, a jednocześnie emanował naturalnością.
5. Artykuł zapleczowy: min.1 000 zzs
Moja cena wywoławcza 10 zł (wybrałem wykonawcę proponującego 8zł). Dwudziestu jeden chętnych na zlecenie. Tekst wykonany w terminie (24h). Słowo kluczowe: teksty SEO
W czasach gdy coraz więcej działań biznesowych i handlowych przenoszonych jest do sieci, ogromnego znaczenia nabierają techniki przyciągania potencjalnych klientów na firmowe serwisy www i do sklepów internetowych. Jednym z takich sposobów są teksty SEO, czyli treści pisane pod kątem wyszukiwarek.
Celem technik SEO (Search Engine Optimization) jest wypromowanie konkretnych stron internetowych w wyszukiwarkach Google. Najłatwiej tego dokonać poprzez wykorzystanie na tych stronach odpowiednio zbudowanych tekstów. Powinny być to treści użyteczne dla czytelnika, logiczne, zwięzłe i napisane prostym językiem. Jednak ich najważniejszą cechą jest użycie w nich tak zwanych fraz kluczowych. Dla przykładu: teksty SEO na stronie sklepu z dziecięcymi puzzlami z Krakowa powinny zawierać sformułowania typu „puzzle dla dzieci Kraków”, „puzzle dziecięce Małopolska”, itd. Fraz kluczowych nie może być zbyt wiele w tekście, gdyż ich nagromadzenie może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Użycie ich 2, 3 razy na 1000 znaków w zupełności wystarczy.
6. Artykuł tematyczny: min. 2 000 zzs
Moja cena wywoławcza 50 zł ( po takiej cenie zleciłem tekst). Chętnych tym razem było aż 46. Zlecenie wykonane w terminie (tym razem ustaliłem 48h). Do zlecenia porządnego tekstu wybrałem osobę, która miała w pełni wypełniony profil osobowy (zdjęcie + dobrze przygotowany opis osoby). Opis przedstawiał, że mam styczność z doświadczoną osobą piszącą m.in. dla „Rzeczpospolitej” i „Życia Warszawy”.
To co mnie pozytywnie zaskoczyło, to niemalże natychmiastowy kontakt ze strony Pani Agnieszki. Dzięki temu byłem spokojny o jakość oraz termin wykonania tego zlecenia. Na bieżąco mogłem wskazać kierunek jak powinien wyglądać tekst, z czego nie omieszkałem skorzystać. Nie chciałem narzucać wielu ograniczeń, więc jedynie zrezygnowałem z jednego wątku, na rzecz rozwinięcia innych. Tematem przewodnim tekstu był copywriting.
Bohater powieści Harukiego Murakamiego „Tańcz, tańcz, tańcz” swoją pracę polegającą na pisaniu tekstów na zlecenie określał jako „odśnieżanie”, dodając „ktoś musi to robić i tyle”. Japoński pisarz wyjątkowo trafnie oddał tym samym naturę zawodu copywritera, w którym sukces niekoniecznie zapewnią nam ambicje pisarskie lub wiedza zdobyta na studiach humanistycznych.
Czym jest copywriting?
Na początek odróżnijmy copywriting agencji marketingowych i reklamowych tworzących tzw. kreację, czyli teksty i hasła promocyjne klientów przeznaczone do publikacji w rozmaitych mediach od copywritingu SEO, które zwłaszcza w Polsce określa osoby tworzące treści na strony internetowe podnoszące jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach. To właśnie copywriterzy SEO zajmują się „odśnieżaniem” Internetu pisząc mało kreatywne krótkie teksty preclowe z właściwymi słowami kluczowymi odczytywanymi przez wyszukiwarki, tworząc opisy produktów sprzedawanych w sklepie internetowym czy opisy strony do katalogów stron internetowych. Tzw. precle to na ogół teksty do 700 znaków, przy tworzeniu których nie liczy się ambitna treść, ale ilość i szybkość pisania. Przyda nam się tutaj wiedza o tworzeniu treści pozycjonujących, czyli takich, które muszą zawierać słowa i frazy kluczowe dla strony. Przykładowo dla strony zajmującej się sprzedażą butów takim słowem kluczowym będzie obuwie, dla strony o wnętrzarstwie design lub aranżacje. Słowa powinny być użyte w odpowiedniej formie gramatycznej i pojawiać się nie częściej niż do 2-3 razy w całym tekście. Podobnie wygląda sprawa z tworzeniem tekstów do katalogów stron internetowych – do 1000 znaków, maksymalnie merytorycznych i unikatowych, aby uniknąć duplikacji treści. Nieco ambitniejszymi zadaniami jest tworzenie na zlecenie artykułów zapleczowych, które muszą nieść ze sobą treści interesujące dla czytelnika w tym treści na blogi branżowe, cieszące się coraz większą popularnością wśród polskich firm. Te ostatnie teksty mogą dotyczyć różnych tematów powiązanych w odpowiedni sposób z profilem danej firmy, pozwalają więc na większą kreatywność, są też dużo lepiej płatne od tekstów preclowych czy opisów produktów. Jeśli osiągniemy biegłość w ich tworzeniu i zbudujemy sobie mocną markę, możemy liczyć na wyższy stopień copywritingu w dziedzinie PR czy reklamy: pisanie oficjalnych blogów firmowych, informacji prasowych, układanie haseł promocyjnych czy tekstów wykorzystujących siłę perswazji namawiających do kupna danego produktu. To zajęcie jest już odpowiednio wysoko płatne i zlecane naprawdę doświadczonym copywriterom.
Jak zostać copywriterem?
W zawodzie copywritera najważniejsze są determinacja, solidność i łatwość pisania. Jeżeli czujesz, że jesteś w stanie napisać na każdy temat po odpowiednim researchu – możesz śmiało szukać ofert tego rodzaju pracy. Być może na początku będzie ona tylko możliwością dorobienia, a z czasem stanie się głównym źródłem zarobku. Najważniejsze to nie zrażać się monotonią zleceń typu precle, przy pisaniu których nie liczy się jakość tylko szybkość pisania i solidność w dostarczaniu tekstów na czas. Internet jest jak głodne zwierzę domagające się ciągle nowych treści, więc wśród szeregu podobnych do siebie zleceń można trafić i na takie, które poszerzają wiedzę copywritera lub dotyczą wręcz jego zainteresowań, wywołując po napisaniu mile uczucie dobrze wykonanej i kreatywnej pracy. Jeśli współpracujemy dłuższy czas z tym samym zleceniodawcą, możemy sami podsyłać mu propozycje tekstów zapleczowych, dzięki czemu wykonujemy już nie tylko pracę copywriterską, ale też po trochu dziennikarską.
Zalety i wady pisania tekstów na zlecenie
Brak bezpośrednio nadzorującego szefa, praca możliwa do wykonania w każdym miejscu i czasie oraz różnorodność zleceń są wymieniane wśród największych zalet copywritingu. Paradoksem jest, że wszystkie te cechy mogą być jednocześnie wadami pracy nad tekstami na zlecenie. Będąc copywriterem-freelancerem sami stajemy się własnym szefem – jeśli nie umiemy narzucić sobie dyscypliny i higieny pracy, trudno będzie nam osiągnąć sukces. W zawodzie freelancera nie obowiązują dni urlopu na żądanie ani z powodu trudnych okoliczności życiowych. Jeśli kilka razy nie wykonamy w terminie podjętego zlecenia, możemy zapomnieć o dobrych komentarzach i opiniach napędzających nasz biznes. Praca w każdym miejscu i czasie może stać się pułapką dla ludzi męczących się brakiem jasnego podziału między życiem prywatnym a zawodowym. Z kolei początkowo oszałamiająca różnorodność zleceń może po pewnym czasie stać się trudną do zniesienia rutyną, powodującą wypalenie kreatywności i łatwości pisania. Jeśli jednak mamy poczucie, że jesteśmy w stanie dobrze się zorganizować i bez problemów posługujemy się językiem polskim – możemy śmiało brać się za odśnieżanie Internetu dzięki naszym umiejętnościom copywriterskim.
Podsumowanie
Muszę przyznać, że giełda tekstów GoodContent to wyjątkowo dobre rozwiązanie, jeśli chcemy szybko zlecić napisanie artykułu. Zebranie w jednym miejscu początkujących i doświadczonych pisarzy to duże ułatwienie dla agencji, domów mediowych, firm SEO i osób z jednorazowym zleceniem. Jeśli ktoś potrzebuje namiarów na konkretnych autorów artykułów umieszczonych powyżej, proszę pisać do mnie przez formularz kontaktowy.
Głównymi zaletami GoodContent są: oszczędność czasu, wielu copywriterów w jednym miejscu, wystawiają faktury, większość zleceń została wykonana w terminie jednej doby, bezpośredni kontakt z copywriterem, sami decydujemy kogo wybieramy, system negocjacji, możemy wystawić pozytywną lub negatywną opinię copywriterowi.
Głównymi wadami GoodContent jest: UX – tutaj miałem jeden problem. Najbardziej zmyliło mnie to, że w pierwszej kolejności dostajemy kawałek próbnego tekstu (czyli np 100 znaków z tekstu 500 znakowego). Gdy pojawiały się takie fragmenty i była możliwość do wyboru „Akceptuj” lub „Do poprawy” – zaznaczałem tą drugą opcję w obawie przed tym, że otrzymam tylko ten kawałek tekstu. Okazało się, że trzeba nacisnąć „Akceptuj”, aby odblokować resztę tekstu :)